Határtalanul – Királyok és fejedelmek útján – 5 nap Erdélyben

Királyok és fejedelmek útján – 5 nap Erdélyben

2017. szeptember 18-tól május 22-ig iskolánk 7. osztályos diákjai, pedagógusai a Határtalanul pályázat segítségével (Pályázati azonosító:     HAT-17-01-2017-00221) erdélyi kiránduláson vehettek részt.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett pályázaton a számunkra megítélt támogatás összege: 2693050 Ft, egy diákra jutó támogatás közel 60000 Ft.

Kirándulásunk célja az volt, hogy Erdély történetét a magyar királyok és az erdélyi fejedelmek cselekedeteinek az életükhöz kötődő helyszíneken történő felidézésén keresztül ismerjék meg a széchenyis tanulók.

Az előkészítő órák során ismertettük a diákokkal Erdély történelmét, a meglátogatandó terület etnikai arányait, a külhoni magyarsággal kapcsolatos tudnivalókat.

Az 5 nap alatt csupa olyan helyszínt kerestünk fel, melyek valamilyen módon fontos szerepet játszottak uralkodóink életében és megismerhettük a hozzájuk fűződő legendákat is.

Arad, Déva, Vajdahunyad, Torockó, Nagyenyed, Nagyvárad, Kolozsvár, Gyulafehérvár, Marosillye nevezetességeinek megtekintése mellett túráztunk a Tordai-hasadékban, találkozhattunk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által nevelt hasonló életkorú diákokkal.

Kirándulásunk első programja Nagyszalontán az Arany-relikviák megtekintése és rövid városnézés volt. Ezután Nagyváradon séta a belvárosban: Szent László tér, Fekete Sas Palota, Városháza, Körös-part. Meglátogattuk a római katolikus székesegyházat, amely előtt áll Szent László királyunk szobra. Az 1. nap utolsó állomása: Kolozsvár – Mátyás szobor, Szent Mihály templom, Mátyás, Bocskai szülőházának megtekintése. Szállásunk is Kolozsváron volt.

A 2. napon a Tordai-hasadéknál Szent László királyhoz kötődő legendákat és a hasadék különleges flóráját-faunáját ismertük meg. A napot a Tordai Sóbányában tett látogatással zártuk, mely felejthetetlen élményt nyújtott mindenkinek. Kora este Torockóra érkeztünk.

A 3. napot torockói sétával és a helyi tájház megtekintésével kezdtük. Innen Torockószentgyörgyre mentünk, ahol rövid túrát tettünk a várhoz. Nagyenyeden, a Bethlen Gábor fejedelem által alapított református kollégiumba látogattunk. Megismertük a Fehér megyei szórvány magyarság legfontosabb, legpatinásabb intézményét. Hasonló korú gyerekek vártak bennünket, akikkel beszélgethettek tanulóink. Gyulafehérváron az érseki székesegyházban a Hunyadiak, Izabella királyné és János Zsigmond keleti magyar király, később Erdély első fejedelme kőszarkofágjait koszorúztuk meg. Rövid városnézést követően érkeztünk Dévára.

A 4. napon Vajdahunyadi kastély és a Dévai vár megtekintése volt a programunk. Este a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által nevelt diákokkal közös estet szerveztünk, amely során előadást tartottunk az első három napunk során meglátogatott helyszínekről és bemutattuk az adományként vitt táblajátékokat. Közös játékkal és focival zártuk a napot.

Az 5. nap első programja a Marosillyén található Bethlen bástya volt. Rendhagyó történelem órát követően kisfilmet láttunk az emlékmű felújításának történetéről. Később Aradra mentünk, ahol az Aradi vértanúk emlékművénél helyeztünk el koszorút és egy népdal eléneklésével emlékeztünk a vértanúkra. Rövid sétát tettünk Arad központjában, majd élményekkel telve, kellőképpen elfáradva indultunk haza.

A kiránduláson részt vett tanulók és kísérőik is felejthetetlen élményekkel tele tértek haza.

Az értékelő órán a kiránduláson készített fotók segítségével szemléltettük és mutattuk be a Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Iskola tanulóinak a kirándulás élményeit, eseményeit, kiállítottuk az előkészítő órán elkészített posztereket.