Határtalanul – Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Horvátországban

„Menj világot látni, mert az égbolt alatt,

Igaz élmény csak az utazásból fakad.”

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által meghirdetett Határtalanul! Program keretében (HAT-20-01-0099) iskolánk 69 nyolcadikos tanulója 5 kísérő pedagógussal április 25-29. között színes programokkal teli napokat tölthettek Horvátországban.

A pályázaton elnyert támogatás értéke 5 984 563 Ft volt.

Ezt az összeget felhasználva Baranyától egészen az Adriáig követhették a magyarság történelmi és kulturális lábnyomait, megismerkedtek a határon túli magyarokkal, azok sorsával az adott régióban és felfedezték a Zrínyi, Rákóczi, Frangepán család gyökerének fészkeit történelmi Délvidékünkön. Ellátogattak a várdaróci tájházba, felkeresték Eszék óvárosát, jártak Vukováron, majd az újlaki várhoz és templomhoz vezetett az útjuk. Megálltak a sok szenvedést látott Ovcsarán, az emlékhelynél. Szentlászlóban a délszláv háborúról emlékeztek meg. Városnéző séta során fedezték fel Zágráb nevezetességeit. A Fiuméhez tartozó Tersattoba is eljutottak, majd megismerkedtek Fiume történelmi belvárosával, hajóztak az Adrián! Varasdi városnézésük során felkeresték az Erdődyek várkastélyát, tettek egy sétát a csáktornyai várnál.

Az 5 nap során maradandó élményeket szereztek, megismételhetetlen pillanatokat éltek át, kézzelfoghatóvá váltak a korábban megtanult ismeretek!

A kirándulást szülőértekezlet előzte meg, amely során a szülők tájékoztatást kaptak a programokról, időpontokról, várható költségekről.

Az előkészítő órán diákjaink megismerték a meglátogatott tájegységek történelmi múltját és a régió etnikai sajátosságait; magyarságának múltját és jelenét; a Trianoni-döntés előzményeit és következményeit, máig tartó hatásait. Megbeszéltük a kirándulásunk részleteit, és röviden ismertettük az egyes helyszínekkel kapcsolatos tudnivalókat, az érintett városok nevezetességeit.   Az útvonalat térképen követtük végig.

Az értékelő órán a kiránduláson készített fotók segítségével szemléltettük és mutattuk be iskolánk tanulóinak a kirándulás élményeit, eseményeit, kiállítottuk az előkészítő órán elkészített posztereket.

A kirándulás részletes programja:

1.  nap:04.25.

Ellátogattunk a várdaróci tájházba, amely falu központjában található és ahol megismerhettük a baranyai magyarság hagyományait.

A Dráván átkelve érkeztünk meg Eszékre, ahol valamikor az a török fahíd állott, amelyet Zrínyi égetett fel. A városban 1849 februárjában szabadságharcunk legnagyobb magyar veszteséggel járó ütközete zajlott.

Felkerestük a várban Eszék óvárosát és annak főterét, a dzsámiból átalakított templomot, majd pedig a Ferences rendiek udvarában megtekintettük a bombatölcsérekből és puskahüvelyekből állított Krisztus feszületet. Innen a belváros felé indultunk, ám előbb megálltunk “A fityó elgázolja a tankot” szobor kompozíciónál. A főtéren megtekintettük a Szent Péter és Pál Nagytemplomot és a főbb nevezetességeket.

2. nap: 2022.04.26.

Reggeli után Vukovárra érve a délszláv háborúk egyik ikonikus városát ismerhettük meg, ahol máig sok házon látni golyó és repesz nyomokat. Vukováron megtekintettük a kaszárnya múzeumot, illetve oktatóközpontot, ahol testközelből ismerkedhettünk meg a háborúban használt harci járművekkel, ágyúkkal, fegyverekkel. Sőt be is ülhettünk pár kiállított járműbe. A kiállítás élethűen szemlélteti a horvát honvédő háborúban részt vevő katonák mindennapjait.

Innen az újlaki várhoz és templomhoz vezetett az utunk, ahol Újlaki Miklós főúr, erdélyi bán és bosnyák király és Kapisztrán Szent János is megtértek a teremtőhöz. Megtekintettük Kapisztrán Szent János, nándorfehérvári csata ismert alakjának az ereklyéit a templomban. Sétát tettünk az Odescalchi kastélyban működő Városi Múzeumban ahol az erdélyi bán és bosnyák király életéről szóló kiállítást láthattuk, akik egykoron Magyarország legnagyobb nemesi családja voltak.

Ellátogattunk a sokat szenvedést látott Ovcsarára, az emlékhelyre.

Szentlászlóban a délszláv háborúról emlékeztünk meg a helyi emlékhelynél, amely a Szent László szobor és református templom mellett található.

3. nap: 2022.04.27.

Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. Itt nyugszik Erdődy Tamás, valamint az 1919-es újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is.

A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac), itt találtuk előbb a Jellasics-teret és a Jellasics lovas szobrot a főtéren, majd a dombon felsétálva az öreg kapun át a Szent Márk-térre értünk. Itt található a horvát Szábor, vagyis az országgyűlés, amely a Szent Márk templomra néz, amelyen a Horvátország és Zágráb címerét Zsolnai cserépből rakták ki. Majd a felvonók menti lépcsőkön visszatértünk a sétáló utcára és a város magjába.

4. nap: 2022.04.28.

Reggeli után a Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi (a Szent István, Viribus, Unitis, stb.). “Az egész magyar hadiflotta itt parádézik a tersattói kápolna belső falán.” Felmentünk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. Innen a városba a zarándokok lépcsőin, a tersattói lépcsőkön mentünk le, amely nem éppen egy könnyű séta!

Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. Meglátogattuk a magyar időben épült piacot, a színházat, és egyéb fontos épületeket tekintettünk meg: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bólyákat és koszorút helyeztünk el a Baross emléktáblánál.

Elhagyva a kikötőt és az egykori Andrássy úton keresztül megérkeztünk a valamikori Kossuth Lajos Korzóra.

Abbázia minden villájához gazdag, sokszor nemesi származású magyar családok története fűződik. Itt kezdtük délutáni sétánkat, felidéztük néhány család történetét. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon és felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán.

Abbáziai sétánk után adriai hajókirándulásra indultunk Krk- szigetéről.

5. nap: 2022.04.29.

Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát Európa talán legszebb barokk belvárosában. Itt találjuk a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is.

Csáktornya a Zrínyiek sasfészke. Tettünk egy sétát a csáktornyai várnál. Elsétáltunk a Szent Jeromos szlavóniai származás szentünk szobrához, a Zrínyi fához, Zrínyi teljes alakos szobrához, a honvédő háború áldozatainak emlékművéhez és a turulmadaras központi emlékoszlophoz.

Kísérő nevelők voltak: Fábián Olivér, Fekete Judit, Móréné Szegedi Judit, Soltész Katalin és Vilmosné Makó Judit